Hoe het begon...
KAPEL - 1e screenshotZoals je ziet staat er nog niets in en is er nog geen plafond. Eerst de textures (uitproberen wat ik wil) gecombineerd met een basis aan licht (alleen ambient licht en een zon erin).
Dit om te kijken of de textures goed lijken bij het soort licht dat ik wil gebruiken.
Ondertussen denk ik na over de objecten. Hoe die eruit moeten zien, hoe groot ze moeten zijn, waar ze geplaatst zouden moeten worden, etc.
KAPEL - 2e screenshotAl veel meer te beleven!
Nu is de screenshot genomen vanaf de ingang, waar je in de 1e screenshot naar toe kijkt.
Nog steeds is de belichting erg simpel. Ik ben nu vooral de objecten aan het maken en uitproberen.
Passen ze? Zitten de textures er goed op? Passen de textures bij de rest? Hoe reageren de objecten op het licht? Etc.
Veel van de objecten zullen ook verderop in het level gebruikt worden, dus ze moeten wel enigzins universeel zijn, anders moet ik veel te veel aparte objecten maken.
Zo zijn de pilaren en de ramen universeel. Het trapobject onderin niet. Die is speciaal voor deze kapel ruimte.
Ik ben ook aan het experimenteren met de viewdistance. Deze heb ik iets ingekort, zodat het al snel in de verte donker begint te worden.
In het echt zal het in die ruimte nl ook erg donker zijn. Door de belichting en de viewdistance probeer ik een goed midden te vinden tussen stikdonker (boooooring en irritant!!!!) en licht.
Her en der zullen nog lampen geplaatst worden om aan te geven dat men hier al eerder is geweest. Dat zal de belichting ook interessanter maken.
Op een gegeven moment in het level zal Lara echter ergens komen waar men nog niet eerder is geweest.

En hoe het verder is gegaan...
De hoofdruimte van de kapel is nu wel zo'n beetje klaar.
De belichting is uitgebreid en er zijn objecten bij gekomen, zowel objecten die deel uitmaken van de kapel als objecten die verraden dat hier niet al te lang geleden nog mensen zijn geweest.

Ook heeft de kapel nu een plafond.

Zoals je kunt zien zijn de ramen nog steeds niet goed.
De ramen zal ik pas afmaken als de grot erachter ook gebouwd is, want dan zal ik het beste kunnen bepalen wat voor soort ramen het gaan worden. Wel met dat gele van nu denk ik, maar dan wel smeriger.
Doorzichtig of niet? Ik weet het nog niet. Als het spel te veel vertraagd in deze ruimte zal ik de ramen niet doorzichtig maken.
Zo, dat is het dan wel zo ongeveer.
Zo bouw ik dus een grote ruimte op:
1. kamer in grote lijnen bouwen, al rekening houdend met eventuele grote objecten die ervoor ga maken, en basisverlichting.
2. De grotere objecten plaatsen en her en der al iets detail in de verlichting aanbrengen.
3. kleinere objecten plaatsen en de belichting nog verder aanpassen.
4. Alles finetunen: plaatsing van objecten, belichting, textures, etc.
Tijdens bovenstaande stappen introduceer ik ook de gameplay en bouw ik ook andere kamers die uiteindelijk allemaal verbonden zijn met deze hoofdruimte. Je zult hier al met al wel een tijdje vertoeven voordat je verder kunt naar een heel nieuw gedeelte.
Tot aan het einde van het level zal ik de al gemaakte ruimten blijven finetunen. Er kan dus nog best veel veranderen tot die tijd.

Zo vind ik dat er iets nog niet helemaal goed zit met de verlichting in deze ruimte... Sommige objecten reageren een beetje raar op de geplaatste lichten...